Meer dan 5.500 meldingen over verkoop op afstand

Door Goedele Uyttersprot op 14 april 2018, over deze onderwerpen: Fraude en oplichting, Handels- en Economisch Recht - Algemeen, Justitie - Algemeen

De dag van vandaag koopt u niet steeds in de bakstenen winkel. Meer en meer worden aankopen gedaan via internet, telefonisch of via een bestelbon uit een catalogus: een aankoop op afstand. “Dit is niet altijd zonder risico”, weet N-VA-Kamerlid Goedele Uyttersprot, “koper en verkoper hebben geen fysiek contact.”

 

5.535 klachten in 2017

Iedereen kent en doet het: vanuit de zetel een jas, cd of meubel kopen. Noem maar op, alles is momenteel online verkrijgbaar. Het is gemakkelijk, snel en tijdbesparend. We hebben zelfs de mogelijkheid om artikelen te bestellen aan de andere kant van de wereld.

 

In 2016 werden reeds 2.171 meldingen geregistreerd. In 2017 liep dit zelfs op tot 5.535. Deze cijfers blijken uit het antwoord op een parlementaire vraag van Goedele Uyttersprot aan Minister Kris Peeters.

In 2016 en 2017 heeft de Economische Inspectie ook respectievelijk 54 en 206 processen-verbaal van waarschuwing en respectievelijk 26 en 23 pro Justitia’s opgemaakt, voor inbreuken op de wetgeving. Hieruit kunnen we afleiden dat er slechts een deel van de klachten/inbreuken zijn weg maakt naar de politie of het parket, mogelijks doordat de daders niet steeds kunnen gevonden worden.

 

2.026 klachten over Luierbox.be

Zeer opvallend daarbij is dat in 2017 bijna de helft van de klachten, maar liefst 2.026 van de 5.535 klachten, over de Pamperbox (later Luierbox) gingen. De Luierbox bood jaarabonnementen aan voor maandelijkse levering van pampers aan huis tegen een scherpe prijs. De luiers werden niet of nauwelijks geleverd.  Meer dan 5 klachten per dag kwamen daarover binnen, een meer dan aanzienlijk aantal.

Via het meldpunt kon dit allemaal geregistreerd worden, hetgeen leidde tot een klacht bij het parket. Mét gevolg. De zaakvoerder werd aangehouden wegens oplichting. Het vooronderzoek is daar nog bezig, zodat de stand van zaken (aantal burgerlijke partijen e.d.) niet kan worden meegedeeld. Anderzijds werd er een groepsvordering gestart die alle gedupeerden heeft verenigd. Wordt vervolgd…

 

Goedele Uyttersprot: “Deze cijfers tonen aan dat preventie en sensibilisering nodig blijft en het meldpunt zijn nut bewijst. Bij deze nogmaals een oproep om zeker melding te maken indien u met deze praktijken te maken krijgt: meldpunt.belgie.be.”

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is