Phishing en frauduleuze e-mails

Phishing is een vorm van internetfraude, waarbij de oplichter het slachtoffer naar een valse webpagina lokt. Deze vorm van internetfraude vindt meestal plaats via e-mail en heeft als doel het verkrijgen van persoonlijke (bank)gegevens.

Vaak doet de oplichter zich voor als een bank en verzoekt hij het slachtoffer om zijn of haar inloggegevens te controleren door deze nogmaals in te voeren op de valse website. De valse website is vaak niet van de originele websites te onderscheiden en ook de link in de e-mail lijkt naar de juiste website te verwijzen. In de e-mails wordt hiervoor meestal gebruik gemaakt van URL-spoofing. Hierdoor denkt de gebruiker de originele site te bezoeken, terwijl de URL niet exact overeenkomt met de huidige website.

Phishing-berichten zijn vaak te herkennen aan de onpersoonlijke toon, taal- en stijlfouten en een foutief websiteadres in de adresbalk.

Nieuws over dit onderwerp

Zes op de tien klachten over internetfraude blijven zonder gevolg

Via het meldpunt van de FOD Economie kan elke burger die te maken krijgt met een bepaalde vorm van internetfraude dit aangeven. Op die manier kan de bevolking – bijv. via een persbericht – …

Blijven inzetten op preventie voor internetfraude

Steeds meer mensen vallen ten prooi aan internetfraude. Dat is de digitale vorm van klassieke oplichting. De daders gebruiken het internet om toegang te krijgen tot privégegevens of geld van de …

Internetfraude

Steeds meer mensen worden geconfronteerd met internetfraude. De oplichters gaan hierbij zeer professioneel te werk, waardoor gedupeerden vaak niet merken dat het om een valse website of valse factuur …